Vzniká BBI CLASSIC, první specializovaný fond na veterány ve střední a východní Evropě

V obchodu s veterány se ročně celosvětově protočí stovky miliard dolarů a trh stále roste. Jen na právě proběhlé čtyřdenní aukci v Pebble Beach v Kalifornii se podle odhadů prodalo přes tisíc aut za cenu kolem 400 milionů dolarů. V této dražbě se mimo jiné prodalo Ferrari 250 GTO za rekordní částku zaplacenou za auto v aukci, konkrétně více než 38 mil. USD (v přepočtu zhruba 800 mil. korun). Napřímo se ovšem podobný vůz vloni v říjnu prodal dokonce za 52 milionů dolarů (v přepočtu skoro 1,1 miliardy korun).

BBI CLASSICS

Zdroj: fotoarchiv Jaroslava Brzoňe

Že může být investování do veteránů finančně velice zajímavé, demonstruje příklad vozu Lagonda Rapide, kterých bylo vyrobeno pouze 55 kusů jakožto luxusní verze vozu Astonu Martin DB4 (vyrobeno více než tisíc kusů). Tento model je na trhu aktuálně ceněn na 400 tisíc liber. Zatímco vloni se ještě dal tento automobil sehnat ve velmi zachovalém stavu za 50 tisíc liber, dnes se prodává za ceny kolem 150 tisíc liber. Za jediný rok se tak elegantní veterán zhodnotil o 200 procent.

BBI CLASSICS

Zdroj: fotoarchiv Jaroslava Brzoňe

Podobných příkladů lze na dynamicky se rozvíjejícím trhu s klasickými auty najít stovky.

 

Alternativní investice jako budoucnost!

Poté, co v Česku letos vznikl fond nakupující drahá vína a fond zaměřený na umělecké předměty, jde o další nástroj pro nakupování alternativních investic. Na standardních investičních instrumentech s pevným výnosem lze dnes vydělat mnohem obtížněji než v minulosti, proto se hledají nové alternativy pro diverzifikaci portfolia.

 

Graf: The Economist valuables index-

The Economist valuables index

 

Tabulka: The Historic Automobile Group International (HAGI) je v Londýně založená nezávislá organizace zabývající se výzkumem trhu v oblasti sběratelských historických vozů s vlastními ukazateli a indexy pro mapování vývoj tohoto trhu. HAGI Top Index je pravidelně zveřejňován na internetových stránkách Financial Times. http://www.historicautogroup.com/

  

 

 

Rostoucího trhu s klasickými vozy se tedy v České republice chystáme využít také, a proto v současné době intenzivně pracujeme na založení fondu kvalifikovaných investorů s názvem BBI CLASSICS, o kterém již psaly například Hospodářské noviny. V první fázi bude zaměřený na veterány, později na ostatní klasické sběratelské předměty (např. mince či hodinky).

První finance do fondu vloží jeho pět zakladatelů, kteří se již mimo jiné sběratelství klasických aut věnují. Půjde o částku kolem 80 milionů korun.

Fond bude otevřen i pro další zájemce - kvalifikované investory, kteří vloží nejméně 2 miliony korun. Výhledově chceme nashromáždit prostředky v řádu stovek milionů korun. Počítáme s minimálním cílovým zhodnocením kolem 15 procent ročně. V první fázi chystáme nakoupit zhruba dvacet až třicet automobilů a chceme se především soustředit na raritní vozy z období padesátých až osmdesátých let, které vznikaly v malých sériích do pěti set, maximálně tisíce kusů.

BBI CLASSIC se bude zaměřovat hlavně na evropské automobilky. Půjde například o německé Porsche, Mercedes, BMW, z britských Jaguar, Aston Martin nebo Morgan. Italskou sekci budou zastupovat značky Ferrari, Alfa Romeo, Lancia i Fiat. Hodnotu mohou časem získat i některé první série japonských značek.

U amerických značek jsme poměrně skeptičtí, jelikož jde u nich o velkosériovou výrobu a postrádají jakoukoli raritnost. Vždy budeme pod dohledem odborníků pečlivě vybírat dosud opomíjené rarity s velkým potenciálem. 

 

Kvůli zvýšení daní na Maltu?

Zbývá jen rozhodnout, kde bude mít sídlo. Zatím vyčkáváme, jak v Česku dopadne daňová legislativa. Poslanecká sněmovna totiž v červenci v prvním čtení schválila, že část těchto speciálních fondů by měla od příštího roku platit daň z příjmu ve výši 19 procent namísto současných 5 procent. 

V současné době se proto přikláníme pro umístění sídla fondu na Maltu. Malta vykazuje stabilnější a výhodnější daňové prostředí ať už díky nižšímu zdanění či levnějším poplatkům.

O nákupu a prodeji klasických aut bude rozhodovat stanovený investiční výbor složený z expertů. Pro vznik fondu je již vše připraveno. Je stanovena investiční strategie, zařízeno pojištění i zázemí pro vozy. Minimální vklad je v závislosti na místě založení fondu od 75 tisíc eur (přes dva miliony korun).

Odborníci varují, že investiční alternativy představují riziko a měl by je využívat jen člověk, který může svoje peníze postrádat delší dobu. U veteránů alespoň kolem pěti let. Navíc by měly sloužit spíše jako doplněk portfolia.

 

za tým BBI,

Jaroslav Brzoň

Chief Investment Officer BBI

 

Žádosti o další informace, nebo případný zájem investovat do fondu směřujte prosím přímo na pana Jaroslava Brzoně.

autor: Jaroslav Brzoň
Publikováno: 21.08.2014
Označení: BBI-RSS   


Partneři

logo BBI CLASSIC

Best Buy Investments, a. s.
Balbínova č.p. 22
120 00, Praha 2 - Vinohrady Czech Republic

Tel.:+420 221 590 111
E-mail: kontakt@bbi.cz

Newsletter

Odebírat novinky

* povinné údaje

v souladu s těmito podmínkami

x