Tesla Motors

Pro rok 2012 připravuje Tesla představení automobilu Tesla model S, který by měl být nejlepším zástupcem ve své třídě luxusních sedanů s technologií EV/PHEV. Zatímco většina současných výrobců automobilů postavila svoji strategii elektromobilů na existujících konceptech a doplněním spalovacích motorů bateriemi, Tesla staví své elektromobily primárně na systému baterií a elektromotoru, na který až následně staví šasi. Tento přístup umožňuje Tesle pracovat s polovičními náklady na cenu baterií, které v současných elektromobilech často tvoří až polovinu ceny. Dle odhadů se cena baterií Tesla pohybuje na úrovni 250-300 USD/kWh, zatímco ostatní výrobci pracují s náklady kolem 500 USD/kWh. Unikátní nákladová struktura dovoluje Tesle dosahovat vyšších provozních marží než konkurence (cca 15 % oproti 8 % typických pro luxusní segment). Cílem Tesly ovšem není porážet konkurenci pouze na poli nákladovosti, ale i vlastností automobilu a zákaznické spokojenosti. Z posledního conference call jsme se dozvěděli o záměrech dosáhnout špičkové úrovně bezpečnosti na úrovni 5 hvězdiček ve všech oblastech testování, využití materiálu z vesmírného programu, ve kterém je CEO Elon Tusk rovněž zainteresován, či výrazného zvýšení efektivity distribuční sítě spojeného se zvýšením komfortu zákazníka – Tesla najmula na post šéfa distribuce veterána společnosti Apple.
Rozšíření produktového portfolia z modelu Roadster, který spadal do segmentu sportovních aut (vysoká cena cca 100.000 USD a nízkých objemů) o model S (cena kolem 50-70.000 USD a vyšších objemů) znamená pro Teslu zejména rizika spojená s přechodem na masovou výrobu. Model S se nyní nachází ve stupni druhé fáze vývoje, která by měla skončit koncem roku, a automobil by měl dosáhnout 99% produkčního stavu. Prodej bude zahájen v polovině roku 2012.
Produkční plán pro rok 2012 je již plně vyprodaný a to i přes minimální marketingové výdaje. Společnost spustila teprve dva showroomy dedikované pro model S a právě z nich vidí největší nárůst nových objednávek. Při znásobení počtu showroomů a inicializaci mezinárodního marketingu lze čekat roční prodej v roce 2012 jako snadno dosažitelný (současné tempo rezervací naznačuje zájem zhruba 4.000 kusů ročně, 45 % rezervací rok před zahájením výroby je ovšem původem z Kalifornie, kde byl otevřen jeden z prvních dvou showroomů a poptávka je logicky nejsilnější – model Roadster, který má už ovšem světovou marketingovou podporu, zaznamenal poptávku z Kalifornie pouze na úrovni 15 %, z čehož lze rok před uvedením modelu S do výroby predikovat světovou „předpoptávku“ na úrovni 45 % / 15 % * 4000 = 12.000 kusů ročně, téměř 60 % plánovaného objemu roku 2013)

Valuace
Společnost bude zisková v roce 2013, kdy při prodeji 20.000 kusů modelu S by měla dosáhnout zisku na akcii ve výši 1,50 USD. Po uvedení modelu X (SUV) v roce 2014 (model X bude uveden v polovičním čase a s třetinovými náklady díky sdílení technologií) bude následujícím logickým krokem společnosti penetrace do skutečně masového trhu, což by znamenalo cenu automobilu kolem 30-35.000 USD a cíle zvýšení objemu prodaných kusů na >100.000 ročně, což je stále pod hranicí produkčních možností továrny Tesla, která má kapacitu až 500.000 vozů ročně.
Při plánovaném EPS společnosti v roce 2015 na úrovni 3 USD, P/E násobku 15, který odráží stále rané stádium vývoje a možnost společnosti Tesla zasáhnout masový trh a diskontování hodnoty zpět do roku 2011 odúročitelem 10 % se dostáváme k orientační teoretické ceně 30 dolarů na akcii.

Strategie
Z důvodu velmi vysoké implikované volatility se jako nejlepší investiční strategie zdá prodej této volatility, tedy short put opcí. Realizační cenu volíme na úrovni 25 USD, což při inkasované prémii kolem 4 USD a půlroční splatnosti znamená výnos cca 40% p.a.

autor:
Publikováno: 10.08.2011
Označení: BBI-RSS   


Partneři

logo BBI CLASSIC

Best Buy Investments, a. s.
Balbínova č.p. 22
120 00, Praha 2 - Vinohrady Czech Republic

Tel.:+420 221 590 111
E-mail: kontakt@bbi.cz

Newsletter

Odebírat novinky

* povinné údaje

v souladu s těmito podmínkami

x